INTERIØR - KLÆR - LIVSSTIL

mandag

Spesialtilpasset

Planen om å bli ferdig med malinga, gikk som sagt i vasken, men en ting er i hvertfall sikkert. Det finnes mye viktigere ting enn maling og gjestehus her i livet, så det stresser jeg ikke med! :)

Det har uansett skjedd store forandringer her ute, siden sist jeg viste bilder av byggverket. Takhøyden ble svimlende 3.90noe etter at gulvet ble ferdig lagt. Vet ikke om det er så skrytbart høyt, men for oss, som lever under knappe 2.10 til vanlig, ble det en vesentlig forskjell ! ;) Det føles utrolig luftig og godt, det er i hvertfall sikkert. Og jeg er meget fornøyd med at vi er ferdige med å male det. For denne gang! :))

Da jeg for et par år siden begynte å planlegge og tegne gjestehuset, fremsto det som mye enklere enn det som nå står her. Jeg ville ha en sommerstue, et sted vi kunne trekke inn når knotten og trekken ble for plagsom. Jeg skulle ha en arbeidsbenk med hyller for blomsterkrukker og hageredskaper, og vi skulle ha et gulv av belegningsstein. Enkelt!
Sånn ble det altså ikke. Huset ble ca 10 kvm større enn først antatt og vegger og gulv er isolert, det er kommet til en vedovn, kjøkkenbenk og innlagt strøm. Rart hvordan ting eskalerer her hjemme. Alltid! Men nå er det i hvertfall ikke lenge før jeg kan begynne å ''flytte'' inn, og jeg kan begynne å interiøblogge litt herfra. Dette blir liksom fremtidens bloggehule, og nå også en helårsstue! ;D
Huset er bygget på de gamle murene til mastua som sto på gården før, vi har bare tilpasset dem en smule. Ellers er det en del gjenbruk når det gjelder byggevarer også. Vinduene har jeg jo nevnt tidligere. De tok vi vare på da vi byttet til nye på huset. Det samme gjelder ytterdøren. Dette er den gamle kjøkkendøra vår, ikke spesielt isolert eller vindtett, men jeg skal prøve å kline på en tetningslist i karmen, tror jeg, så får det duge! ;)
Legg merke til at det er forskjellige farger på døra og karmen!! Herlig slitt, grønn og turkis. Og det gamle håndtaket skal få være akkurat som det er. Vinduene og døra tilfører det nye huset sjel og sjarm. I tillegg kommer jeg til å fylle på med gamle skatter, samlet gjennom de siste årene, og spesielt tiltenkt huset...
Eneste minuset med de gamle vinduene, i følge handymannen, er å få tilpasset foringene/vinduskarmene. Ingen vindu er like, og alle må høvles til for hånd. Da er det godt at mannen er møbelsnekker av yrke, synes jeg. Hva er det den mannen ikke kan? Imponerer støtt og stadig! :))
I ettermiddag blir det en snartur til byen. Jeg har mast meg til en liten tur innom Ikea, for å kjøpe metervare. Og hva jeg har tenkt å kreere dukker plutselig opp på bloggen etterhvert! Nå skal jeg ikke skryte på meg å være en spesielt god syerske, men morsom det er det i hvertfall.

Ønsker med dette alle en fin uke - så sees vi plutselig igjen!

7 kommentarer:

  1. Ser ut som det blir en luftig & trivelig stue dette ja Linda;-))
    God bytur!!
    klem

    SvarSlett
  2. Ser knall ut....kanskje vi skal legge ferien opp til deg:))
    -handyman er kjekt å ha...ja, de imponerer stadig:)
    Lykke til på ikea....håper du finner parkeringsplass!!
    Klem til deg:)

    SvarSlett
  3. Kjempefint! Dere er så flinke!! Gleder meg stort til å se det ferdig...pyntet til Jul ;)

    SvarSlett
  4. Gleder meg vilt til innvielsesfesten! Og med den takhøyden så blir det fæst ja!! haha! Flinke er dere!

    SvarSlett
  5. Dette blir spennende,Linda!:-)For ei nyyyyydelig dør!:-)

    SvarSlett
  6. Skal bli sååå gøy å se flere bilder, gleder meg :-)

    God arbeidslyst videre Linda :-)

    SvarSlett
  7. Takk takk damer! Gleder meg veldig til å vise frem det ferdige resultatet, og ikke minst til julepyntinga, Guro!! ;D

    Klemklem

    SvarSlett

Hyggelig om du legger igjen et lite spor etter deg, så vet jeg at du har vært her! :)