INTERIØR - KLÆR - LIVSSTIL

tirsdag

EKORNES

I helga var jeg så heldig å få være med min samboer på messe hos Ekornes i Ålesund!
Ekornes er Nordens største møbelprodusent og er kanskje mest kjent for
Stressless og svanemadrassen.
Vi nordmenn skryter av midnattsolen og villaksen, og fjorder og fjell, mens det vi absolutt burde skryte av er dette!
Stressless er et av verdens mest kjente varemerker innen møbelbransjen, og produktene selges nesten over alt! Den første stresslessen så dagens lys allerede i 1971, og var revolusjonerende innen komfort og funksjonalitet. Siden har den blitt en av verdens mest populære lenestoler.
Allerede i 1983 hadde de rukket å produsere 500.000 stykker....
Ganske utrolig! ;)
Og denne stolen produseres her i lille Norge, i Sykkylven.
Da vi overtok huset vårt sto det faktisk en orginal stressless i stua, fra tidlig på 70-tallet!
Det er kanskje verdt å nevne at stolen var nesten like god som ny....
Ekornes har selvfølgelig mye mer å tilby enn stresslessen.
Ekornes eier ei gammel brygge i Ålesund, som er restaurert og brukes som showrom.
I 4 etasjer kan du boltre deg i deilige sofaer, stoler og madrasser/senger.
Ekornes har selvfølgelig ansatt egen interiørarkitekt til å møblere utstillingene....
Utrolig fint!
Nå glemte jeg å spørre om hvor gammel selve brygga var, men fikk med meg at den var vernet!
Jeg er jo, som nevnt tidligere, over gjennomsnittlig interessert i gamle bygninger, og ble selvfølgelig helt betatt av selve byggverket...
Sjekk det bindingsverket!
Gammelt tømmer blandet med råe murvegger og hvite sprossevinduer!
Kjempe tøft!
Dette var en veldig inspirerende tur, og jeg gleder meg til vi skal tilbake neste år.
Da er jo hele utstillingen byttet ut med nye farger, nye tekstiler/huder og helt sikkert nytt tilbehør, noe som gjorde mye ut av de ulike oppsettene...
Siste nytt fra Ekornes' hjemmeside:

Stressless inntar indre Mongolia.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du legger igjen et lite spor etter deg, så vet jeg at du har vært her! :)